Goedgekeurd kwaliteitsstatuut ggz vrijgevestigden
Format C
Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van 'geneeskundige ggz', dat wil zeggen generalistische basisggz
en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar
te maken. Dit betreft een goedgekeurd kwaliteitsstatuut.
I. Algemene informatie
1. Gegevens ggz-aanbieder
Naam regiebehandelaar: Mevr. A.J.C.Hagen
BIG-registraties: 19033755481
Overige kwalificaties: Persoonsgericht Experientieel Psychotherapeut (zie www.VPEP.nl),
Schematherapeut (zie Schematherapieregister.nl)
Basisopleiding: WO Klinische Psychologie Universiteit Leiden/ Postmaster Psychotherapie RINO
Utrecht
AGB-code persoonlijk: 94100525
Praktijk informatie 1
Naam praktijk zoals bekend bij KVK: Praktijk voor Psychotherapie Hagen
E-mailadres: hagenpsychotherapie@gmail.com
KvK nummer: 69957126
Website: www.hmpt.nl
AGB-code praktijk: 94063571
2. Biedt zorg aan in
Omdat in het Zorgprestatiemodel nog wordt gewerkt met een onderscheid in basis- en
specialistische ggz wordt tijdelijk deze vraag ook opgenomen in het kwaliteitsstatuut. Dit onderscheid
zal in de toekomst vervallen en dan blijft uitsluitend de indeling in categorieën over.
2a.
Hier dient in ieder geval één optie te worden aangevinkt. Meerdere opties zijn mogelijk.
de gespecialiseerde-ggz
2b.
Hier dient in ieder geval één optie te worden aangevinkt. Meerdere opties zijn mogelijk.
Categorie A
Categorie B
3. Beschrijving aandachtsgebieden/zorgaanbod
Patiënten/cliënten kunnen met de volgende problematiek in de praktijk terecht (zoals
aandachtsgebieden, type klachten, behandelvorm):
3a. Beschrijf in maximaal 10 zinnen de algemene visie/werkwijze van de praktijk en hoe uw
patiënten/cliëntenpopulatie eruit ziet. Bijvoorbeeld: op welke problematiek/doelgroep richt de
praktijk zich, betrekt u familie/omgeving in de behandeling, past u eHealth(toepassingen) toe, etc.:
Ik richt mijn psychotherapeutische behandeling op problemen van dieperliggende dysfunctionele
patronen of van allerlei verschillende klachten, die mogelijk met elkaar in verband staan.
Bijvoorbeeld overspoeling door gevoelens van somberheid, woede, angst en/of verdriet; niets meer
voelen of te veel geremd zijn in het toelaten van gevoelens; moeite hebben een eigen koers in het
leven uit te zetten, of vragen hebben op het gebied van zingeving; terugkerende problemen ervaren
in contact met andere mensen (bijvoorbeeld met partner, collega's, vrienden, ouders); spanningen
ervaren in het lichaam (bijvoorbeeld pijn of vermoeidheid), of juist moeite hebben het lichaam te
voelen; terugkerende herinneringen aan traumatische gebeurtenissen, bijvoorbeeld in combinatie
met onrust, alertheid, angst of vermijding.
Uit het intakegesprek wordt duidelijk wat er speelt en hoe hieraan gewerkt kan worden in de
therapie.
Ik maak daarvoor individuele afspraken en betrek zo nodig familie/omgeving in de behandeling.
Behandelvorm is integratieve psychotherapie, met persoonsgerichte experientiele psychotherapie en
schematherapie als specialisatie.
3b. Patiënten/cliënten met de volgende hoofddiagnose(s) kunnen in mijn praktijk terecht:
Depressie
Angst
Restgroep diagnoses
Psychische stoornissen door een somatische aandoening
Persoonlijkheid
Somatoforme stoornissen
4. Samenstelling van de praktijk
Aan de praktijk zijn de volgende zorgverleners verbonden:
Indicerend regiebehandelaar 1
Naam: Mevr. A.J.C. Hagen
BIG-registratienummer: 19033754816
Coördinerend regiebehandelaar 1
Naam: Mevr. A.J.C. Hagen
BIG-registratienummer: 19033754816
5. Professioneel (multidisciplinair) netwerk
5a. Ik maak gebruik van een professioneel (multidisciplinair) netwerk waaronder:
Huisartsenpraktijk(en)
Collegapsychologen en -psychotherapeuten
ggz-instellingen
5b. Ik werk in mijn professioneel (multidisciplinair) netwerk het meest, frequent, samen met
(naam/namen en indien van toepassing BIG-registratie(s)):
Mijn collega psychotherapeut van praktijk Hagen Meijer, huisartsen, collega's psychotherapeut mijn
intervisiegroep met wie ik maandelijks bijeenkom , collega's psychotherapeut schematherapie en
cliëntgerichte therapie via de beroepsvereniging, GGZ Altrecht.
5c. Ik maak in de volgende situaties gebruik van dat professionele (multidisciplinaire) netwerk,
tenzij de patiënt/cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Waar nodig telefonisch contact met bovengenoemde personen en disciplines op gebied van
verwijzing/doorverwijzing/terug verwijzing/medicatievragen.
Rapportages naar verwijzer/huisarts over verloop van behandeling en beëindiging van de
behandeling.
Dit zal altijd besproken en teruggekoppeld worden in de therapie.
Intervisie met collega psychotherapeuten over inhoud en proces van behandelingen (anoniem)
5d. Patiënten/cliënten kunnen gedurende avond/nacht/weekend/crises terecht bij (mijzelf,
huisartsenpraktijk/post, spoedeisende eerste hulp, ggz-crisisdienst):
Bij huisartsenpraktijk/post. Dit wordt met de patiënten besproken. Met crisisgevoelige patiënten
wordt een plan op maat bedacht en afgesproken.
5e. Heeft u specifieke afspraken met een ggz-crisisdienst, HAP of SEH?
Nee, omdat: het nauwelijks voorkomt dat dit nodig is.
5f. Ik vorm een lerend netwerk met de volgende vijf (inclusief mijzelf) zelfstandig werkende
zorgverleners of heb mij aangesloten bij het lerend netwerk van de volgende zorgaanbieder:
Nadine Boers, Maaike Schuring, Merel Klifman, Myriam Lipovsky.
5g. Het lerend netwerk geeft op deze manier invulling aan het samen leren en verbeteren:
Maandelijks intervisie met bespreking van casuïstiek, literatuur, congressen, nascholing, persoonlijke
ontwikkeling.
6. Contracten met zorgverzekeraars en de vergoeding van verzekerde zorg
Heeft u een contract met de zorgverzekeraar?
Nee
7. Behandeltarieven:
Ik heb de tarieven die ik hanteer gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik heb het tarief voor zelfbetalers gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik hanteer voorwaarden en een tarief voor no-show: gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Link naar website met de behandeltarieven, en eventueel no-show voorwaarden en no-show tarief:
http://www.hmpt.nl
8. Kwaliteitswaarborg
Ik voldoe aan de volgende kwaliteitseisen, voortvloeiend uit mijn beroepsregistratie, specialisme of
branche/beroepsvereniging(aanvinken wat van toepassing is:
Intervisie
Bij- en nascholing
Registratie-eisen van specifieke behandelvaardigheden
De beroepscode van mijn beroepsvereniging
Link naar website met bewijsvoering van de basiskwaliteitseisen van uw beroepsgroep:
www.psychotherapie.nl; www.VPEP.nl; www.schematherapie.nl
9. Klachten- en geschillenregeling
Mijn patiënten/cliënten kunnen met klachten en geschillen over mij of mijn behandeling terecht
bij mij of bij (naam en contactgegevens klachtenfunctionaris):
In eerste instantie bij mij, komen we er niet uit, dan kan de patiënt gebruikmaken van
klachtenregeling van de NVP. Klachtenfunctionaris Piet de Boer is bereikbaar via
klachten@psychotherapie.nl en post kan gestuurd worden naar Piet de Boer, p/a NVP, Maliebaan 87
- 3581 CG - UTRECHT
Link naar website:
https://www.psychotherapie.nl/het-beroep-psychotherapeut/klachtenregeling
10. Regeling bij vakantie en calamiteiten
10a. Patiënten/cliënten kunnen tijdens mijn afwezigheid gedurende vakantie en ziekte terecht bij
Naam vervangend behandelaar:
Collega psychotherapeut in praktijk Hagen Meijer, mevr. C.I. Meijer. Dit zal op maat en in overleg
met de patiënt afgestemd worden.
10b. Ik heb overdracht geregeld en vastgelegd in geval de praktijk plotseling sluit wegens
overlijden of andere calamiteiten:
Ja
II. Het behandelproces - het traject dat de patiënt in mijn praktijk
doorloopt
11. Wachttijd voor intake en behandeling
Patiënten/cliënten vinden informatie over wachttijden voor intake en behandeling via deze link of
document (en kunnen deze telefonisch opvragen).
Link naar wachttijden voor intake en behandeling: http://www.hmpt.nl en https://vektis.nl
12. Aanmelding en intake
12a. De aanmeldprocedure is in de praktijk als volgt geregeld (zoals: wie ontvangt de telefonische
aanmelding, wie doet de intake, hoe verloopt de communicatie met de patiënt/cliënt):
Nieuwe patiënten kunnen zich per mail of telefoon bij mijn praktijk aanmelden. Ik reageer binnen 5
werkdagen. Ik beoordeel op basis van een kort gesprek of de patiënt bij mijn praktijk op zijn plaats is,
qua soort en zwaarte van de problematiek en hulpvraag. Als dat het geval is, en als ik plek heb, maak
ik een afspraak voor een intake. Zo niet, dan denk ik mee over een alternatief. De tijd tussen
aanmelding en intake is maximaal 4 weken, mits er geen wachtlijst is. Ik doe geen intake als ik geen
behandeling kan beginnen. Ik geef uitleg over de praktische zaken, vergoeding en de verwijzing, en
stuur de patiënt een vragenlijst toe met het verzoek die ingevuld mee te brengen naar het
intakegesprek.
12b. Ik verwijs de patiënt/cliënt naar een andere zorgaanbieder met een beter passend
zorgaanbod of terug naar de verwijzer indien mogelijk met een passend advies- indien de praktijk
geen passend aanbod heeft op de zorgvraag van de patiënt/cliënt:
Ja
13. Behandeling
13a. De patiënt/cliënt is geïnformeerd over degene die het aanspreekpunt is tijdens de
behandeling (naam en functie van de betreffende persoon zijn bekend bij de patiënt/cliënt):
Ja
13b. Bij langer durende behandeling (> 12 weken) stuurt de indicerend regiebehandelaar een
afschrift of samenvatting van het behandelplan als brief naar de huisarts (of andere verwijzer),
tenzij de patiënt/cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Ja
13c. Ik draag zorg voor goede communicatie met de patiënt/cliënt en indien van toepassing en
met toestemming van de patiënt/cliënt- diens naasten, over het beloop van de behandeling. Ik doe
dat als volgt:
Ik bespreek bij aanmelding wat de patiënt kan verwachten van de intake. Ik ben transparant over wat
ik te bieden heb en wat niet. Na de intakefase bespreek ik de diagnostiek en het behandelvoorstel,
en probeer ik de patiënt zoveel mogelijk bij de besluitvorming over de inhoud en het verloop van de
behandeling te betrekken. Ik sluit een schriftelijke behandelovereenkomst af met de patiënt die wij
beiden ondertekenen. Zowel over de inhoud als over het verloop van de behandeling, als over de
praktische zaken (betaling, vakantie, waarneming) ben ik helder en betrouwbaar. Indien het
wenselijk en mogelijk is, dan betrek ik in overleg met de patiënt naasten bij de behandeling, zodat
ook zij helderheid krijgen over het behandelproces, en er waar nodig in mee kunnen groeien. Derden
worden alleen met uitdrukkelijke toestemming van de patiënt geïnformeerd.
13d. De voortgang van de behandeling en begeleiding wordt in de praktijk als volgt gemonitord
(zoals voortgangsbespreking behandelplan, evaluatie, vragenlijsten, ROM):
Ik vraag regelmatig, maar ook op vaste momenten (na 5 gesprekken, halfjaarlijks en bij afronding),
naar het effect van de behandeling, de tevredenheid over de therapie en de werkrelatie. Ik maak
gebruik van vragenlijsten i.v.m. schematherapie. Indien het wenselijk en mogelijk is, dan betrek ik in
overleg met de patiënt naasten bij de evaluatie.
13e. Ik reflecteer periodiek en tijdig met de patiënt/cliënt (en eventueel zijn naasten,
medebehandelaren) de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. Als
standaardperiode hanteer ik hiervoor:
Ik evalueer na 5 gesprekken, halfjaarlijks en bij afronding. Indien nodig, dan vindt er eerder een
tussentijdse evaluatie plaats.
13f. Ik meet de tevredenheid van mijn patiënten/cliënten op de volgende manier (wanneer, hoe):
Tussentijds is het een onderdeel van de therapie om regelmatig mondeling stil te staan bij de
tevredenheid van de patiënt.
Aan het eind van de behandeling d.m.v. de patiënttevredenheidsvragenlijst.
14. Afsluiting/nazorg
14a. Ik bespreek met de patiënt/cliënt (en eventueel zijn naasten) de resultaten van de
behandeling en de mogelijke vervolgstappen:
Ja
14b. De verwijzer wordt hiervan door de (coördinerend) regiebehandelaar in kennis gesteld
middels een afrondingsbrief, tenzij de patiënt/cliënt hiertegen bezwaar maakt:
Ja
14c. Als een vervolgbehandeling nodig is, geef ik hierover gericht advies aan de verwijzer. Ik
informeer de vervolgbehandelaar waar nodig over het verloop van de behandeling en de behaalde
resultaten voorzien van het vervolgadvies, tenzij de patiënt/cliënt hier bezwaar tegen maakt:
Ja
15. Omgang met patientgegevens
15a. Ik vraag om toestemming van de patiënt/cliënt bij het delen van gegevens met niet bij de
behandeling betrokken professionals:
Ja
15b. In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe
geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en
huiselijk geweld (bij conflict van plichten, vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld),
het stappenplan materiële controle en ik vraag het controleplan op bij de zorgverzekeraar (bij
materiële controle):
Ja
15c. Ik gebruik de privacyverklaring als de patiënt/cliënt zijn diagnose niet kenbaar wil maken aan
zijn zorgverzekeraar/NZa:
Ja
III. Ondertekening
Naam: Mevr. A.J.C.Hagen
Plaats: Utrecht
Datum: 12-06-2022
Ik verklaar dat ik me houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening,
handel conform het Landelijk kwaliteitsstatuut ggz en dat ik dit kwaliteitsstatuut
naar waarheid heb ingevuld:
Ja