Goedgekeurd kwaliteitsstatuut ggz vrijgevestigden
Format C
Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van 'geneeskundige ggz', dat wil zeggen generalistische basisggz
en gespecialiseerde ggz binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar
te maken. Dit betreft een goedgekeurd kwaliteitsstatuut.
I. Algemene informatie
1. Gegevens ggz-aanbieder
Naam regiebehandelaar: C.I.meijer
BIG-registraties: 19051866716
Basisopleiding: HBO-J , VO mw, postmaster psychotherapie
AGB-code persoonlijk: 94015222
Praktijk informatie 1
Naam praktijk zoals bekend bij KVK: HagenIMeijerpsychotherapie
E-mailadres: cimeijer@xs4all.nl
KvK nummer: 69915776
Website: www.hmpt.nl
AGB-code praktijk: 94063569
2. Biedt zorg aan in
Omdat in het Zorgprestatiemodel nog wordt gewerkt met een onderscheid in basis- en
specialistische ggz wordt tijdelijk deze vraag ook opgenomen in het kwaliteitsstatuut. Dit onderscheid
zal in de toekomst vervallen en dan blijft uitsluitend de indeling in categorieën over.
2a.
Hier dient in ieder geval één optie te worden aangevinkt. Meerdere opties zijn mogelijk.
de gespecialiseerde-ggz
2b.
Hier dient in ieder geval één optie te worden aangevinkt. Meerdere opties zijn mogelijk.
Categorie A
Categorie B
3. Beschrijving aandachtsgebieden/zorgaanbod
Patiënten/cliënten kunnen met de volgende problematiek in de praktijk terecht (zoals
aandachtsgebieden, type klachten, behandelvorm):
3a. Beschrijf in maximaal 10 zinnen de algemene visie/werkwijze van de praktijk en hoe uw
patiënten/cliëntenpopulatie eruit ziet. Bijvoorbeeld: op welke problematiek/doelgroep richt de
praktijk zich, betrekt u familie/omgeving in de behandeling, past u eHealth(toepassingen) toe, etc.:
Ik richt mijn psychotherapeutische behandelingen op problemen van dieperliggende dysfunctionele
patronen of van allerlei verschillende klachten, die mogelijk met elkaar in verband staan.
Bijvoorbeeld overspoeling door gevoelens als somberheid ,woede , angst en verdriet, geremd zijn in
het toelaten van emoties. Moeite een eigen koers in het leven uit te zetten, terugkerende problemen
in het contact met anderen, spanningen ervaren in het lichaam of juist moeite hebben het lichaam te
voelen, terugkerende herinneringen. Uit het intakegesprek wordt duidelijk wat er speelt en hoe
hieraan gewerkt kan worden in de therapie. Ik maak wekelijkse individuele afspraken en zo nodig
betrek ik familieleden /omgeving in de behandeling. De behandelvorm is integratieve psychotherapie
en affectfobietherapie.
3b. Patiënten/cliënten met de volgende hoofddiagnose(s) kunnen in mijn praktijk terecht:
Depressie
Angst
Restgroep diagnoses
Psychische stoornissen door een somatische aandoening
Persoonlijkheid
Somatoforme stoornissen
4. Samenstelling van de praktijk
Aan de praktijk zijn de volgende zorgverleners verbonden:
Indicerend regiebehandelaar 1
Naam: C.I. Meijer
BIG-registratienummer: 19051866716
Coördinerend regiebehandelaar 1
Naam: C.I.Meijer
BIG-registratienummer: 19051866716
5. Professioneel (multidisciplinair) netwerk
5a. Ik maak gebruik van een professioneel (multidisciplinair) netwerk waaronder:
Huisartsenpraktijk(en)
Collegapsychologen en -psychotherapeuten
ggz-instellingen
Anders: Ik maak deel uit van twee intervisiegroepen die 6 tot 8 wekelijks bij elkaar komen , op zeer
regelmatige basis heb ik overleg met de collega psychotherapeut van mijn praktijk .
5b. Ik werk in mijn professioneel (multidisciplinair) netwerk het meest, frequent, samen met
(naam/namen en indien van toepassing BIG-registratie(s)):
Collega A.Hagen van praktijk Hagen -Meijer, mijn intervisiegroepen.
5c. Ik maak in de volgende situaties gebruik van dat professionele (multidisciplinaire) netwerk,
tenzij de patiënt/cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Voor de diagnose, op en afschaling , behandelprocessen kan ik overleg hebben met voornoemden .
Rapportages naar verwijzer/huisarts over verloop van behandeling en beëindiging van de
behandeling.
Dit zal altijd besproken en teruggekoppeld worden in de therapie.
Intervisie met collega psychotherapeuten over inhoud en proces van behandelingen (anoniem)
5d. Patiënten/cliënten kunnen gedurende avond/nacht/weekend/crises terecht bij (mijzelf,
huisartsenpraktijk/post, spoedeisende eerste hulp, ggz-crisisdienst):
Clienten kunnen indien dat noodzakelijk zou kunnen zijn gebruik maken van de
huisartsenpraktijk/huisartsenpost. Hierover zijn mijn clienten geinformeerd. Mocht zich een
crisissituatie voordoen wordt een plan op maat gemaakt , met behulp van een CPAP.
5e. Heeft u specifieke afspraken met een ggz-crisisdienst, HAP of SEH?
Nee, omdat: het nauwelijks voorkomt dat dit nodig is
5f. Ik vorm een lerend netwerk met de volgende vijf (inclusief mijzelf) zelfstandig werkende
zorgverleners of heb mij aangesloten bij het lerend netwerk van de volgende zorgaanbieder:
J.de Graaf, A.Turksma, M. Ros, P. Vermeulen
5g. Het lerend netwerk geeft op deze manier invulling aan het samen leren en verbeteren:
Intervisie groep met bespreking van casuïstiek , recente literatuur en persoonlijke ontwikkeling
6. Contracten met zorgverzekeraars en de vergoeding van verzekerde zorg
Heeft u een contract met de zorgverzekeraar?
Nee
7. Behandeltarieven:
Ik heb de tarieven die ik hanteer gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik heb het tarief voor zelfbetalers gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Ik hanteer voorwaarden en een tarief voor no-show: gepubliceerd op mijn website of in de praktijk.
Link naar website met de behandeltarieven, en eventueel no-show voorwaarden en no-show tarief:
http://www.hmpt.nl
8. Kwaliteitswaarborg
Ik voldoe aan de volgende kwaliteitseisen, voortvloeiend uit mijn beroepsregistratie, specialisme of
branche/beroepsvereniging(aanvinken wat van toepassing is:
Intervisie
Bij- en nascholing
De beroepscode van mijn beroepsvereniging
Link naar website met bewijsvoering van de basiskwaliteitseisen van uw beroepsgroep:
http://www.hmpt.nl
9. Klachten- en geschillenregeling
Mijn patiënten/cliënten kunnen met klachten en geschillen over mij of mijn behandeling terecht
bij mij of bij (naam en contactgegevens klachtenfunctionaris):
In eerste instantie bij mij, komen we er niet uit dan kan contact opgenomen worden met de
klachtencommissie van de NVP, dhr P. de Boer. Dhr de Boer is bereikbaar via
klachten@psychotherapie.nl en post kan gestuurd worden naar Piet de Boer, p/a NVP, Maliebaan 87
- 3581 CG - UTRECHT
Link naar website:
https://www.psychotherapie.nl/het-beroep-psychotherapeut/klachtenregeling
10. Regeling bij vakantie en calamiteiten
10a. Patiënten/cliënten kunnen tijdens mijn afwezigheid gedurende vakantie en ziekte terecht bij
Naam vervangend behandelaar:
Collega psychotherapeute uit praktijk Hagen -Meijer, A.Hagen . Dit zal op maat en in overleg met de
cliënt afgestemd worden.
10b. Ik heb overdracht geregeld en vastgelegd in geval de praktijk plotseling sluit wegens
overlijden of andere calamiteiten:
Ja
II. Het behandelproces - het traject dat de patiënt in mijn praktijk
doorloopt
11. Wachttijd voor intake en behandeling
Patiënten/cliënten vinden informatie over wachttijden voor intake en behandeling via deze link of
document (en kunnen deze telefonisch opvragen).
Link naar wachttijden voor intake en behandeling: http://www.hmpt.nl en https://vektis.nl
12. Aanmelding en intake
12a. De aanmeldprocedure is in de praktijk als volgt geregeld (zoals: wie ontvangt de telefonische
aanmelding, wie doet de intake, hoe verloopt de communicatie met de patiënt/cliënt):
Nieuwe clienten kunnen liefst per mail contact met mij zoeken, ik reageer binnen 3 tot 5 werkdagen
per mail. Er kan dan een korte telefonische kennismaking plaats vinden om te beoordelen of de client
qua soort en zwaarte van de problematiek bij mijn praktijk op haar plek is, als dat het geval is wordt
er een afspraak gemaakt voor een intake. Als dat niet het geval is denk ik mee voor een alternatief.
De tijd tussen aanmelding en intake is maximaal vier weken. Ik doe geen intake als ik geen
behandeling kan beginnen Ik geef uitleg over de praktische gang van zaken en stuur een vragenlijst
per mail met de vraag die ingevuld mee te nemen naar het eerste gesprek.
12b. Ik verwijs de patiënt/cliënt naar een andere zorgaanbieder met een beter passend
zorgaanbod of terug naar de verwijzer indien mogelijk met een passend advies- indien de praktijk
geen passend aanbod heeft op de zorgvraag van de patiënt/cliënt:
Ja
13. Behandeling
13a. De patiënt/cliënt is geïnformeerd over degene die het aanspreekpunt is tijdens de
behandeling (naam en functie van de betreffende persoon zijn bekend bij de patiënt/cliënt):
Ja
13b. Bij langer durende behandeling (> 12 weken) stuurt de indicerend regiebehandelaar een
afschrift of samenvatting van het behandelplan als brief naar de huisarts (of andere verwijzer),
tenzij de patiënt/cliënt daarvoor geen toestemming geeft:
Ja
13c. Ik draag zorg voor goede communicatie met de patiënt/cliënt en indien van toepassing en
met toestemming van de patiënt/cliënt- diens naasten, over het beloop van de behandeling. Ik doe
dat als volgt:
Ik bespreek bij aanmelding wat de patient kan verwachten van de intake. Ik ben transparant over wat
ik te bieden heb en wat niet. Na de intakefase bespreek ik diagnostiek en behandelvoorstel, en
probeer ik clienten zoveel mogelijk bij de besluitvorming over de inhoud en het verloop van de
behandeling te betrekken. Ik slut een schriftelijke behandelovereenkomst af met patient die wij
beiden ondertekenen. Zowel over de inhoud als over het verloop van de behandeling als over
praktische zaken(betaling, vakantie, waarneming) ben ik helder en betrouwbaar. Als het zinvol is,
betrek ik ook naasten bij de behandeling zodat ook zij helderheid krijgen over het behandelproces.
Derden worden alleen met uitdrukkelijke toestemming van de patient geinformeerd.
13d. De voortgang van de behandeling en begeleiding wordt in de praktijk als volgt gemonitord
(zoals voortgangsbespreking behandelplan, evaluatie, vragenlijsten, ROM):
Ik vraag regelmatig ( in ieder geval na elke zes maanden en bij afronding) naar de opbrengst van de
behandeling, de tevredenheid over de therapie en de werkrelatie. Dit om tijdig bij te sturen waar
nodig en niet langer te behandelen dan zinvol is. Behandelplan wordt indien nodig dan aangepast.
13e. Ik reflecteer periodiek en tijdig met de patiënt/cliënt (en eventueel zijn naasten,
medebehandelaren) de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. Als
standaardperiode hanteer ik hiervoor:
zesmaanden.
13f. Ik meet de tevredenheid van mijn patiënten/cliënten op de volgende manier (wanneer, hoe):
Tussentijds is het onderdeel van de therapie om regelmatig mondeling stil te staan bij de therapie.
Aan het eind van de behandeling met de patient tevredenheidslijst.
14. Afsluiting/nazorg
14a. Ik bespreek met de patiënt/cliënt (en eventueel zijn naasten) de resultaten van de
behandeling en de mogelijke vervolgstappen:
Ja
14b. De verwijzer wordt hiervan door de (coördinerend) regiebehandelaar in kennis gesteld
middels een afrondingsbrief, tenzij de patiënt/cliënt hiertegen bezwaar maakt:
Ja
14c. Als een vervolgbehandeling nodig is, geef ik hierover gericht advies aan de verwijzer. Ik
informeer de vervolgbehandelaar waar nodig over het verloop van de behandeling en de behaalde
resultaten voorzien van het vervolgadvies, tenzij de patiënt/cliënt hier bezwaar tegen maakt:
Ja
15. Omgang met patientgegevens
15a. Ik vraag om toestemming van de patiënt/cliënt bij het delen van gegevens met niet bij de
behandeling betrokken professionals:
Ja
15b. In situaties waarin het beroepsgeheim mogelijk doorbroken wordt, gebruik ik de daartoe
geldende richtlijnen van de beroepsgroep, waaronder de meldcode kindermishandeling en
huiselijk geweld (bij conflict van plichten, vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld),
het stappenplan materiële controle en ik vraag het controleplan op bij de zorgverzekeraar (bij
materiële controle):
Ja
15c. Ik gebruik de privacyverklaring als de patiënt/cliënt zijn diagnose niet kenbaar wil maken aan
zijn zorgverzekeraar/NZa:
Ja
III. Ondertekening
Naam: c.i meijer
Plaats: Bussum
Datum: 12-06-2022
Ik verklaar dat ik me houd aan de wettelijke kaders van mijn beroepsuitoefening,
handel conform het Landelijk kwaliteitsstatuut ggz en dat ik dit kwaliteitsstatuut
naar waarheid heb ingevuld:
Ja